ZALETY KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI PRZEJAZDOWEJ Z PŁYT
GUMOWYCH TYPU KOL-DROG
Do zalet nawierzchni z płyt gumowych należy zaliczyć:
§ własności
ekologiczne (tłumienie hałasu, ograniczenie zadymienia spalinami otoczenia
przejazdu - z uwagi na poprawę płynności ruchu kołowego, samooczyszczanie się
nawierzchni ze śniegu lub lodu w okresie mrozów, przeciwpoślizgowość),
§ krótki czas
zamknięcia danego skrzyżowania, (6 godz. dla ułożenia 30 m2 brygadą 6-osobową),
§ łatwość
zabudowy lub demontażu nawierzchni bez potrzeby wyłączenia napięcia z sieci
trakcyjnej,
§ łatwy
sposób wymiany elementów toru lub elementów nawierzchni przejazdu w przypadku
ich uszkodzenia, bez potrzeby demontowania całej nawierzchni przejazdowej,
§ dokładność
pasowania płyt gumowych co pozwala uzyskać dobrą szczelność nawierzchni na
przenikanie zanieczyszczeń powierzchniowych do toru,
§ dobrą
izolację elektryczną,
§ małą
wrażliwość elementów nawierzchni na agresywne działanie czynników
środowiskowych,
§ dobry
rozkład nacisków skupionych od pojazdów ciężkich i komfort jazdy,
§ możliwość
przekładania płyt bądź zabudowy na innym przejeździe,
§ niskie
koszty eksploatacji.
ZAKRES STOSOWANIA NAWIERZCHNI
Nawierzchnia przejazdowa z płyt gumowych typu KOL-DROG
może być stosowana na przejazdach kolejowych i tramwajowych o średnim lub dużym
obciążeniu pojazdami drogowymi, a także na wszelkiego rodzaju przejściach przez
tory, które są zlokalizowane:
§ na liniach
jedno lub wielotorowych,
§ w torach z
szynami typu S49 i UIC60 lub tramwajowymi S180
§ na
podkładach drewnianych lub prefabrykowanych
§ przy
zastosowaniu przytwierdzenia typu K lub SB3 szyn do podkładów
§ na
odcinkach prostych i w łukach o promieniu min. 120 m.
§ przy
różnych rozstawach osi torów, począwszy od minimalnego rozstawu wynoszącego 2900
mm
CHARAKTERYSTKA KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI
W porównaniu z wcześniejszymi wersjami dokonano w
konstrukcji typu ciężkiego
zmian dotyczących:
§wzmocnienia
nawierzchni poprzez zastosowanie płyt gumowych pełnych (na całą wysokość
szyny),
§ wyeliminowano
stosowanie podbudowy drewnianej tzw. palet,
§ dostosowania
konstrukcji do możliwości zabudowy na podkładach strunobetonowych
§zwiększenia
trwałości ogólnej konstrukcji, w tym płyt
Zakładany czas pracy nawierzchni z płyt gumowych typu
ciężkiego, przy prawidłowym (kompleksowym) wykonaniu niezbędnych robót podtorowych,
wynosi przeciętnie - 15 lat.
Wszystkie materiały niezbędne do zabudowy nawierzchni
przejazdu z płyt gumowych to:
- płyty gumowe:
wewnętrzne i zewnętrzne, wkładki przy szynowe gumowe, wkręty kolejowe do
mocowania płyt, podkładki metalowe, belki stabilizujące, betonowe krawężniki
separacyjne, pozostałe materiały, niezbędne do wykonania przejazdu pod
klucz
W przypadku zabudowy nawierzchni na przejeździe
wielotorowym możliwe są dwa alternatywne rozwiązania:
1.
zabudowa
międzytorza /między krawężnikami separacyjnymi/ nawierzchnią bitumiczną bądź
kostką brukową,
2.
zabudowa
międzytorza płytami gumowymi.
OPIS KONSTRUKCJI
Konstrukcja nawierzchni składa się z płyt gumowych
zewnętrznych typu ciężkiego. Płyty ciężkie opierają się bezpośrednio na
podkładach bez stosowania palet podbudowy. Mocuje się je do podkładów wkrętami.
Płyty łączone są ze sobą za pomocą wpustów i występów w celu wyeliminowania
wzajemnego ruchu płyt oraz nieszczelności między płytami.=
Płyty ciężkie, dla wyeliminowania migracji pod wpływem
ruchu kołowego, podparte są od strony szyn wkładkami gumowymi przy szynowymi, a
w osi toru dodatkowo mocowane są belkami stabilizującymi. Otwory na wkręty
maskowane są korkami gumowymi.
Płyty zewnętrzne od strony drogi kołowej lub
międzytorza oparte są na krawężniku separacyjnym, stanowiącym jednocześnie
zabezpieczenie nawierzchni bitumicznej na styku droga nawierzchnia gumowa.
Końcowe płyty zewnętrzne i wewnętrzne w każdym torze
zabezpieczane są specjalnymi "klinami" w celu wyeliminowania
rozsuwania się płyt oraz zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem przez zwisające
elementy taboru kolejowego.
Szczegółowe rysunki konstrukcyjne, opis montażu
nawierzchni oraz szczegóły związane z wykonawstwem robót związanych z
przygotowaniem torów do zabudowy nawierzchni z płyt gumowych dostarczamy na
zamówienie.